Zadbaj o komfort i higienę snu – praktyczne porady

2020-08-03
Zadbaj o komfort i higienę snu – praktyczne porady

Na komfort oraz higienę snu wpływa wiele czynników – między innymi wybór materaca, kołdry i pościeli, temperatura w sypialni, odpowiednie zaciemnienie i wiele innych. Podpowiadamy, jak o to zadbać i zapewnić sobie przyjemny sen i relaks w nocy.



Higiena snu


Nie zawsze mamy czas na przygotowanie się do snu, nie każdy zdaje sobie sprawę, że jest to ważne. Zwróć uwagę na własną higienę – jak wybór piżamy z naturalnego materiału – ale także na panujące w sypialni warunki. Mają one duże znaczenie – np. zaduch może nie pozwolić nam usnąć. Jak zapewnić sobie odpowiednią regenerację podczas spania, aby dobrze zacząć kolejny dzień?


Higiena snu to szereg zasad prawidłowego i zdrowego snu, który zapewni regenerację organizmu. Wysypianie się ma duże znaczenie dla organizmu, gdyż pozwala odpocząć i zapewnia siły na kolejny dzień – wpływa też na naszą efektywność w pracy.


Co składa się na prawidłową higienę snu?


Poniżej podpowiadamy, jak można zadbać o prawidłową higienę snu – warto zastosować te zasady w swoim życiu.


Materac i komplet pościeli. Przede wszystkim należy wybrać wygodne łóżko, odpowiedni materac, kołdrę oraz komplet pościeli. Wszystkie te elementy są kluczowe, a ich dobór zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Pościel powinna być wykonana z przyjemnego, naturalnego i przewiewnego materiału – jak np. bawełna lub satyna bawełniana.


Porządek w sypialni. Zadbaj także o porządek i czystość – sprzątaj regularnie, a także często zmieniaj pościel, aby zapobiec powstawaniu roztoczy czy nadmiernemu poceniu się podczas snu.


Zrelaksuj się. Przed snem warto też zadbać o relaks – na przykład wziąć relaksującą kąpiel, która pomoże zapomnieć o obowiązkach. Każdy może mieć inne wyciszające rytuały – ważne, aby działały.


Aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia wpływają korzystnie nie tylko na samopoczucie i sylwetkę, ale także na sen. Warto wybrać się na spacer, pobiegać albo popływać – najlepiej około 17-18, gdyż intensywny wieczorny trening może utrudniać zasypianie.


Łóżko – tylko do spania! Nie traktuj łóżka jako domowego biura – nie jedz w nim śniadania ani kolacji, nie oglądaj ulubionego serialu.


Wczesna kolacja. Obfity posiłek nie pozwoli zasnąć, gdyż organizm potrzebuje czasu i energii, aby go strawić.


Przewietrz sypialnię. Zadbaj też o samo pomieszczenie – warto je przewietrzyć, a także ochronić przed wpadaniem promieni słonecznych, co na pewno zaburzy rytm snu. Odpowiednia temperatura do spania wynosi około 17-22 stopnie.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować treści lepiej dopasowane do preferencji użytkowników i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Zamknij
pixel